Terug kijken op 2016 om 2017 nóg beter te maken!download

Marketing is en blijft een belangrijk onderdeel om jouw salon tot een groot succes te maken. Het einde van het jaar is in zicht en ook het ideale moment om het jaar te beoordelen op het gebied van je marketingacties. Door kritisch te kijken naar 2016, en te reflecteren,  kun je 2017 starten met een nieuwe focus en aanpak.

2017 een nóg beter jaar te laten worden dan 2016 al was!

Schrijf een recensie over je eigen salon

Recensies zijn van grootste belang om nieuwe klanten aan te trekken. Wanneer je meer nieuwe klanten werft zal je winst en naamsbekendheid stijgen. Geef jezelf een eerlijke beoordeling en bekijk het vanuit het oogpunt van de klant. Ben je makkelijk vindbaar op internet? Val je op tussen alle andere nagelstylistes? Dit zijn verschillende marketingdoelstellingen waar geld, energie en tijd in zit. Maar is er in 2016 tijd, energie of geld ingestoken? Als het antwoord nee is, start je met 1 middag in de week een marketing middag. Tijdens deze middag stel je marketingdoelstellingen op en ga je plannen maken om deze doelstellingen te behalen. Mocht je hier geen tijd voor hebben kun je altijd iemand inhuren die een paar uurtjes per week hiernaar kijkt voor jou. Marketing is een mede basis voor het succes in jouw salon.

Beoordeel jouw logo

Kijk eens kritisch naar jouw logo. Valt hij op? Straalt hij uit wat jij naar buiten uit wilt stralen? Welk gevoel roept het logo bij je op? Welke indruk laat het logo bij je achter? Het is noodzakelijk dat klanten jouw salon zien als professioneel.  Zelfs de kleinste details kunnen in het hoofd van jouw klanten het verschil maken tussen middelmatige of topsalons.  Het merk (logo) van een bedrijf is de definitie van een bedrijf in het kort.  Het zou voor jezelf namelijk erg vermoeiend worden als je iedereen zou moeten uitleggen wie je bent en waar je voor staat. Jouw merk moet als het ware flirten met je nieuwe potentiële klanten (fjiet Fjieuw). Een merk is een combinatie van communicatie instrumenten die de klant vertellen wie je bent in een momentopname. Deze instrumenten( zoals lettertype, afbeeldingen en kleuren) vormen de identiteit van jouw salon! Het is dus erg belangrijk dat je het juiste logo kiest dat bij jou en jouw salon past.

Is je website up-to-date?

Het is erg belangrijk dat je website up-to-date is. Heb je bijvoorbeeld een prijsverandering in 2017? Zorg dan dat deze tijdig op je website vermeld staat. Zo staan je klanten niet voor verrassingen!

Social Media

In het nieuwe jaar is het ook een goed moment om even naar je social media accounts te kijken. Zijn je posts kort en bondig? Is de boodschap duidelijk en geef een een goed beeld van jezelf? Veel volgers op social media gaan in het nieuwe jaar opzoek naar salons (Een goede voornemen: Jezelf extra verwennen). Zorg er voor dat je in de maand januari leuke acties of aanbiedingen hebt. Zo zullen je bestaande klanten en nieuwe klanten zeker in het nieuwe jaar jouw salon bezoeken!

Doelen

Een doel zonder plan is gewoon een wens. Investeer een paar uurtjes aan het begin van het jaar om een plan te maken voor het nieuwe jaar. Dit kun je pas doen als je hebt gekeken naar het voorgaande jaar. Een nieuw jaar geeft ook weer nieuwe ideeën! Die paar uurtjes die je in jouw doelen investeert zullen zich dubbel en dwars terugverdienen met een hoop nieuwe klanten.

Hieronder vindt je een aantal vragen om je eigen salon eens te analyseren. Wees niet bang om deze eerlijk in te vullen voor jezelf, uiteindelijk zal je er heel veel aan hebben (denk aan die extra paar schoenen die kunt kopen;-) )

Cijfers

-Heeft jouw salon haar financiële doelen gehaald afgelopen jaar?

-Kwam het grootste deel van jouw inkomsten van nieuwe of bestaande klanten?

-Hoeveel klanten kwamen hebben jouw maar 1 keer bezocht?

-Wat zijn jouw meest winstgevende diensten in je salon?

-Is je klanten bestand gegroeid afgelopen jaar?

 

Acties

-Welke acties heb je het afgelopen jaar gegeven?

-Welke acties pakte goed uit?

-Welke acties pakte niet goed uit?

-Waarom pakte de acties niet goed uit?

 

Website

-Is jouw website  ook goed leesbaar op een smartphone?

-Hoe werkt jouw website ten opzichte van jouw lokale concurrenten?

-Heeft jouw website afbeeldingen die up-to-date zijn?

-Is jouw website professioneel geschreven?

-Ben je goed vindbaar op Google?

 

Social media

-Welke social media kanalen gebruik je?

-Kun je gebruik maken van andere kanalen?

-Heb je een bedrijfspagina op facebook?

-Houdt je jouw privé en zakelijke accounts duidelijk gescheiden?

 

Concurrenten

Analyseer jouw 3 grootste concurrenten. Bekijk hun website, social media en lees hun reviews.

-Welke aspecten kun jij verbeteren t.o.v. jouw concurrenten?

-Op welke aspecten ben jij een voorloper? (VOLHOUDEN!)

 

Ga jij het NAILEN in 2017? Wij hopen dat we je met deze blog aan het denken hebben gezet en dat je van 2017 een succesvol jaar gaat maken! Wij wensen iedereen vast fijne kerstdagen en een super mooie jaarwisseling!